tisdag 10 juli 2012

Menoks!

Nopeasti aikaa edellisestä Sveitsin reissusta on mennyt ja kohta lähden taas. Tällä kertaa juoksemaan MM-kisoja. Huomenna keskiviikkona lähdemme kohti Lausannea ja sitä ennen odottaa median infotilaisuus Hämeenkylän kartanolla. Viime päivien aikana on saanut vähän esimakua siitä mitä kaikkea paikka MM-joukkueessa sisältää. Ihan eri tavalla kuin koskaan aikaisemmin media on hyökännyt kimppuun ja paljon huomiota olen jo saanut jo ennen yhtäkään kisastarttia. Noh, tähän pitää varmaan tottua ja yritän nauttia tilanteesta kun kerran on mahdollista. Loppujen lopuksi on aika mukavaa käydä haastatteluissa :)

Viimeistelyreenit olen tehnyt kotona Uudessakaarlepyyssä. Valitettavasti jouduin myös käymään töissä välillä jonkun verran, mutta muuten suurin osa on mennyt aivan niin kuin olen halunnut. Tämä tilanne on minulle melko uusi ja sen takia en ole yrittänyt mikään uutta ihmekuuria päästäkseni huippukuntoon, vaan olen tehnyt suunnilleen sitä mitä aikaisemmin on toiminut. Myös muutama kova reeni olen ehtinyt tekemään, mutta niitten välissä olen jättänyt tässä tilanteessa turhat pk-lenkit tekemättä ja sillä tavalla ladannut akkua kohti MM-kisoja.

Minun osalta kisat räjäyttävät käyntiin heti alusta asti. Jo lauantaina juostaan sprintin karsinta ja finaali ja heti perään sunnuntaina seuraa pitkän karsinta. Tämä on melko tiukka ohjelma, mutta jos vaan pääsen tästä jatkoon on riittävästi aikaa palautua kisojen päästarttiin, mikä on torstain pitkän finaali. Pitkä on ehdottomasti päämatkani ja siihen olen tähdännyt viimeistelyissä sekä fyysisesti että taidollisesti. Sprintin sain enemmän tai vähemmän bonuksena, mutta otin kuitenkin paikan vastaan. Näen asian niin, että joka startti tällä tasolla on minulle hyvää kokemusta tulevaisuutta ajatellen. Vielä tänä vuonna en ole sillä tasolla että taistelen mitaleista, mutta silloin kun olen on hyvää tietää jo etukäteen millaista on juosta tällä tasolla.

Sitä, että näen joka startti hyvänä kokemuksena ei toki tarkoita että aion lähteä kisoihin mikään kisaturisti-asenteella. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että on mahdollista tehdä hyviä juoksuja jo ensimmäisellä kerralla MM-kisoissa. Hyvinä esimerkkeinä toimii Paisin upeat juoksut Tampereen MM-kisoissa vuonna 2001. Aion astua lähtöviivalle sillä asenteella että voin ja haluan tehdä ehjä suoritus. Sijoitustavoitteet tulevat vielä tänä vuonna toisessa kädessä, mutta itselleni on asettanut tavoitteeksi juosta itseni 15 parhaan joukkoon pitkällä matkalla. Sellainen sija olisi jo hyvä saavutus, mutta uskon kuitenkin että tämä on realistinen tavoite. Joka tapauksessa aion nauttia tunnelmasta ja pitää hauskaa, sillä olen sitä mieltä että paras tulos syntyy sitä kautta. Ei muuta ku menoks!

MM-kisojen ohjelma: http://www.woc2012.ch/en/programme.html


_____
Fredric


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar