torsdag 24 januari 2013

Lugnet efter stormen

Träningen går bra, även om jag inte rapporterat så mycket om den. Förra veckans förkylning gick om med rekordfart och sedan onsdag förra veckan har jag legat i bra med träningen igen. Lite problem av det ovanligare slaget stötte vi på i lördags, då en mäktig storm drog in från Atlanten. Allt var riktigt kaos den dagen. Träd välte huller om buller, sand flög omkring överallt, elektriciteten var borta hela dagen och vägarna avstängda på grund av alla träd som fallit. Först igår började vårt internet fungera som vanligt igen.

Annars har det varit rätt kyligt väder och regnat lite så gott som varje dag. Det största problemet med det är att få kläderna att torka, annars stör inte regnet och blåsten så mycket, så länge det inte blåser orkanstyrka. Förra fredagen gjorde jag en längre orienteringsträning i Marinha Grande, som gick riktigt bra. Inför nästa års VM-långdistans var terrängen mycket nyttig. Det gällde att orientera mycket snålt och spara in på varje onödig avvikelse från linjen. De hårda träningarna efter det har bestått av backdrag på söndag, orienteringsintervaller på måndag och mängdintervaller på onsdag. Däremellan har det blivit ordentligt med grundträning och ordentligt med löpkilometrar. Hittills har benen klarat av påfrestningen utan större problem.

Imorgon fredag är det sedan dags för slutspurten på vårt läger här i Portugal, vilken består av ett liknande miniläger som senast, men denna gång i Viseu-trakten där POM gick förra året. Även denna gång kommer det att bli intensivt program, dock kanske inte ändå lika intensivt denna gång, då inte Thierry är med. Fransmännens banor är det ändå fortsättningsvis som vi får använda oss av, vilket är väldigt generöst av dem. Lika högklassiga banor skulle åtminstone inte jag klara av att planera. Till sist kan jag ännu länka till världsmästare Bertuks fina video från förra minilägrets orienteringsintervaller. Jag syns inte så mycket i videon, men där någonstans i klungan finns jag också. Oftast lite närmare täten på klungan än Bertuks, dock :)




Stranden nedanför vårt hus

Utsikt från balkongen en ovanligt fin kväll

Ovädersmolnen närmar sig bakom


______
Fredric

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar