tisdag 17 april 2012

Lyckad inhemsk tävlingsdebut

Även jag är nöjd över påsklägret i Sverige som Daniel beskrev i förra inlägget. Speciellt tekniskt tyckte jag att jag fick bättre flyt på orienteringen under lägret. Även terrängerna och kartorna var riktigt fina, så det var till på köpet en riktig njutning att springa i Västeråsskogarna. Mot slutet av lägret blev jag dock riktigt trött i benen, vilket jag tror att berodde på två saker. Förutom att vi förstås annars tränade hårt, var terrängbottnen betydligt tyngre än jag hittills varit van med i år. Dessutom var jag lite snuvig och halvförkyld de sista dagarna, vilket säkert påverkade en del. Måndagens Kolmårdskavle gick ändå helt okej med tanke på hur trött jag kände mig i benen. Men att vara trött är ändå inget farligt, utan bara ett bevis på att man tränat tillräckligt.

Efter lägret tog jag det i alla fall lugnare med träningen några dagar. Mitt huvudmål för denna säsong är att komma med till EM-tävlingarna i Sverige och för att klara av det måste jag prestera på topp under granskningstävlingarna som inleds nästa helg på Silja-Rastit. Därför är det helt befogat att slå på bromsen när det gäller träningen veckorna före, så att formen hinner prickas in på rätt tillfälle.

För att inte slita ut mig med tävlingar, hade jag planerat att tävla endast en gång förra veckoslutet. Kevätyönviesti följde jag med hemma på gps-uppföljningen och satt och hoppade i stolen och dunkade i bordet när det blev som mest spännande. På söndag fick jag dock själv vara med i leken på Pargas medeldistans på Kirjala. Jag tycker faktiskt om terrängen i Pargas och har alltid trivts att orientera där. Så även i söndags. Tävlingen blev precis den generalrepetition inför granskningstävlingarna som jag önskade mig. Jag var fullt fokuserad på det jag skulle göra hela vägen och gjorde egentligen bara två små misstag på 10-15 sek var. Jag vann tävlingen, 1.27 före Jammu. Det som var extra kul var att Kim och Daniel placerade sig på platserna tre och fyra, så insatsen från föreningens sida var imponerande. Dessutom vann Inga damklassen.

Resultat, Saaristorastit: http://piforienteering.idrott.fi/Site/Widget/Editor/613/files/Copy%20of%20TULOSLUE.html

Kort text på Pargas hemsida: http://piforienteering.idrott.fi/start___aloitus/article-11967-15585-paimion-rasti-dominerade-pa-skargardstraffen

Juttu suomeksi Paraisten sivuilta: http://piforienteering.idrott.fi/start___aloitus/article-11967-15586-saaristorastit-paimion-rastin-juhlaa

På vårlägret återupptäckte vi ett ypperligt analyseringsverktyg i och med programmet "3drerun", som vi kommer att börja använda oss av mer framöver. Här under en länk till min och Daniels rutt från Pargas tävling i det programmet. För att alls kunna öppna programmet, måste man ha Google Earth installerat på datorn. Se bara till att mitt och Daniels namn är kryssat i uppe till vänster, samt tryck på på start. Farten på bollarna styrs under start-knappen. Om ni vill att min och Daniels boll ska starta på samma gång, håller ni in ctrl och klickar på startpunkten, eller något annat ställe på banan därifrån ni vill jämföra oss. Uppe till höger på själva kartbilden finns ett öga där man kan justera vinkeln till kartan och en skala med plus och minus där man kan zooma ut eller in. Svansarnas längd styrs under advanced settings till höger.

http://3drerun.worldofo.com/index.php?idmult%5B%5D=-47532&idmult%5B%5D=-47531&idmult%5B%5D=-47533


Fredric i mål i Pargas tävling (foto: Paimion Rasti)


Daniel tar sig förbi mr Lehto sr på spurten (foto: Paimion Rasti)


Prisutdelningen. Kim på tredjeplats var ännu vid första hjälpen och plåstrade om sig (foto: Paimion Rasti)


Framgången har dock ett pris :) Jag sprang in i något i skogen och får se ut som Harry Potter några dagar.  Men det är smällar man får ta :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar