fredag 13 april 2012

Påskläger

De senaste fem åren har jag firat påsk i orienteringens tecken. Iår var det PR som ordnade ett påskläger i Västerås, med på lägret var hela trettioen stycken ivriga orienterare ur "Teho-" och "Viestiryhmä". Lägret var väldigt lyckat med trevligt sällskap, fin terräng, bra kartor och framförallt väldigt bra planerade träningar. Det är alltid skönt att åka iväg på läger då allting är färdigt planerat och kontroller utförda i skogen.

Alla träningar vi gjorde var i Västerås området, var VM hölls 2004 och tack vare det finns det mycket bra terränger och kartor att tillgå. På lägret gjorde jag två hårda natträningar, en lägertävling, tre orienteringsträningar i lugn fart och som slut på lägret körde vi till Kolmården var vi deltog i Kolmårdskavlen. Jag hade mest fokus på att göra bra lopp på natträningarna, eftersom jag inte är säker på om jag har en natt- eller dagsträcka i Tiomila. Jag är i det stora hela nöjd över min orientering och framförallt över att jag kunde springa alla träningar utan att vaderna började bråka. I slutet av lägret kändes träningarna av i benen, vilket var ett bra tecken för då vet jag att jag tränat tillräckligt hårt.

Till Kolmårdskavlen hade vi anmält tre herrlag, jag sprang i första laget tillsammans med Fredric, Janne N, Kim och Teemu. I stafetten sprang jag andra sträckan, vilket var väldigt roligt efter att ha startat i många stafetter. Jag inledde starkt men bommade fjärde kontrollen med över två minuter, varefter det gick bra igen. Fysiskt var jag lite trött men ändå fräschare än vad jag hade trott på förhand. Bortsett från bommen är jag väldigt nöjd med min prestation och ger mig själv godkänt.

Nu efter lägret kom ett litet bakslag iform av en lindrig förkylning, så nu har jag vilat helt i två dagar. I helgen skulle det också vara dags för tävlingspremiär på finsk mark iform av KYV och Saaristorastit. Jag hoppas att jag är såpass frisk imorgon så jag kan delta i tävlingarna.

Daniel

Långträning i"kymppisterräng"

Natträning

Fredric i VM-lång terrängen

Kolmårdskavlen

"Ge bara"

"selitykset, selitykset"


(Bilderna tagna från PR:s bildgalleri)

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar