söndag 5 augusti 2012

Åbobesök

Som man kunnat se på våra videon, har jag varit i Åbo denna vecka. Sommarens enda egentliga sommarlovsvecka har nu avnjutits på bästa sätt. För att förklara varför det är något speciellt med att ha möjligheten att spendera en vecka i Åbo måste jag först reda ut vad jag sysslat med i sommar.

Tyvärr började jag alltså se bottnen på skattkistan i våras och måste ta ett sommarjobb. Jag har arbetat på Förbundet Kyrkans Ungdoms kansli hemma i Nykarleby. Min arbetsgivare kan beskrivas som en självständig organisation som ordnar kristna aktiviteter för alla åldrar, men det som jag sysslar med är rätt vanligt kansliarbete. Med andra ord att flytta papper från ett ställe till ett annat och en del annat i den stilen. Om man nu måste ha ett arbete är detta ett bra sådant. Fysiskt är det inte påfrestande alls och även annars får man sköta uppgifterna i rätt lugn takt.

Veckan efter att jag kom hem från VM ordnade vi på jobbet ett sommarläger för alla åldrar i Pieksämäki och där var även jag med på plats och ställe efter att ha rest direkt dit efter resan. På lägret räknas det sedan som om man gör så mycket arbete att man får ta ledigt veckan efter. Denna måndag var jag en sväng och redde upp det värsta på kansliet, men efter det var jag ledig resten av veckan. Den tiden har jag alltså nu spenderat i Åbo och för tillfället är jag på väg tillbaka till Nykarleby för att ta itu med de sista arbetsveckorna för sommaren.

I Åbo har jag både hunnit ordna en del praktiska saker och genomföra en lyckad träningsvecka. Jag och Laura hittade och fick en grymt fin lägenhet i de nybyggda husen bredvid det gamla fabriksområdet i Raunistula dit vi officiellt flyttar den första september. En del pappersarbete krävdes också för att ta farväl av den gamla lägenheten. Annars har jag njutit av gott sällskap, OS-sändningarna och ordentlig träning. 

Onsdagens backdrag vid Kipervuori var en tuff träning där det var kul att märka att Daniel också är i riktigt bra form. Nu när jag har nivån på VM-löparna att jämföra med kan jag med säkerhet säga att Daniel definitivt inte förlorar mycket åt speciellt många fysiskt. Detta kommer säkert till sin rätt på höstens FM-tävlingar. Fredagens provlöpning av H21-banan till Aluemestaruudet nästa helg i Laitila var en annan höjdare. En riktigt bra långdistansträning i intressant terräng.

Annars har jag genomfört rätt vanlig, men mycket nyttig och kvalitativ grundträning med mycket orientering. Orienteringsmässigt känns det riktigt stabilt just nu och dessutom har det varit kul att springa i Åbotraktens fina skogar i stället för i brännässlorna i Schweiz. Nu i helg var vi till Lauras släktingars sommarstuga utanför Nystad och där fick man verkligen känslan av att ha sommarlov. Efter dagar som dessa orkar man utan problem gå till jobbet igen imorgon. Träningsmässigt ska jag fortsätta att köra på med bra träning några veckor till, nu när man har möjlighet. Jag hör av mig angående hur det går :)

______
Fredric


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar