måndag 12 mars 2012

(För) Långt testlopp

Det har blivit rätt lite skriverier på sistone. Kanske för att vi inte gjort något riktigt speciellt, utan "bara" kört på bra med normal träning. Ändå är det ju just det som vi tänkte skriva om här, så jag gör en kort resumé. På torsdag morgon körde vi en rätt tuff "juoksukuntopiiri", vilket innebär att styrkeövningar och hopp i rask takt blandas med löpning i bra tempo. Programmet hade en gång i tiden planerats åt Janne Salmi och var kanske oväntat effektivt. På eftermiddagen hade jag egentligen ännu tänkt göra en lite tuffare träning, men morgonen blev tyngre än jag hade trott, så det kändes som om det var bäst med bara en kort länk.

Fredag var en lugn dag med bara en återhämtande träning. På lördag var det sedan dags för veckans huvudträning, föreningens långa testlopp på 14,5 km. Benen kändes pigga, men föret var inte det bästa. På stora delar av banan var det glashalt, vilket gjorde att jag sprang med orienteringsskor. I början gick det dock överraskande lätt att få grepp, men mot slutet halkade man mera när man var trött och inte orkade trycka ner foten lika bra. En lite konstig kombination var att jag var den enda som sprang runt den längre rutten, men samtidigt den enda som aldrig sprungit testet förut. Efter en snabb genomgång med Maza 30 sekunder före start, trodde jag ändå att jag visste vart jag skulle.

Det började också bra. Jag kände mig stark och försökte hålla ett jämnt tempo. I början hade jag också vägvisare som hjälpte mig att hitta rätt. Efter knappt 12 kilometer kom vägskälet där man borde ha svängt av mot målet, men detta hade jag ingen aning om så jag fortsatte framåt. När distansen på gps-klockan började närma sig 13 kilometer insåg jag dock att jag fortfarande har en bra bit kvar till målet. När 14 kilometer hade gått visste jag att jag hade minst två kilometer kvar och senast då märkte jag att jag sprungit fel. Huvudsaken var ju ändå att få en bra träning, så jag fortsatte ända till mål och orkade hålla uppe farten ändå. När jag väl kom till målet (från fel håll) visade klockan på 16,7 kilometer och tiden var 57.40. Synd förstås att inte få en tid att kunna jämföra med, men bara vägarna blir isfria blir nog tiden i vilket fall som helst bättre nästa gång. Jag var ändå riktigt nöjd över att i detta före springa 16,7 kilometer med 3.27min/km som medelfart.

Kort text och några mellantider: http://www.paimionrasti.fi/index_generator.pl?page=http://www.paimionrasti.fi/cgi-bin/prdb.pl?nro=3343

På söndag sprang jag en kort länk på förmiddagen och var och cyklade med Jonathan på kvällen. Idag sprang jag en två timmars långlänk mot Alppilahållet på morgonen och spelade innebandy på eftermiddagen. Resten av veckan kommer att bli tuff med bland annat hallivedot imorgon, orienteringsdrag på onsdag, backdrag på torsdag och 10 km testlopp på lördag. Detta är den sista veckan i mitt system med att träna hårt tre veckor åt gången. Orkar jag bara igenom detta så får jag vila sedan i nästa vecka.

Fredric

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar