måndag 5 mars 2012

Turku Sprint Cup 4 och 5

Efter att ha varit bortrest alla gånger tidigare gjorde jag då mina första starter i Turku Sprint Cup i helgen. Det är sällan som man får så utmärkta träningstillfällen som dessa, så jag förberedde mig på att springa båda tävlingarna ordentligt. På lördag tävlade vi i Raisio. Underlaget var halt, men i övrigt var vädret mycket fint. Banan var rätt vägvalsbetonad med många långa håll där det gällde att springa på så fort man kunde och vågade på det hala underlaget. Som helhet gick tävlingen rätt bra, även om det finns en del att förbättra. Jag tyckte att jag ställvis saknade den aggressivitet som man måste hålla uppe i sprint och på långhållet till elvan valde jag fel vägval, vilket kostade ca 15 sekunder.

Förutom detta, hade jag en bra känsla när jag sprang. Orienteringen var bra under kontroll och löpningen kändes pigg. Det var rentav så att jag i mål hade känslan av att jag inte riktigt fick ut allt jag hade, men med flera riktigt tuffa pass framöver ska detta inte få vara ett problem längre fram när säsongen börjar. I dagens tävling blev jag andra, 12 sek efter Jussi Suna, vilket ändå var ett helt okej resultat.

Resultat Turku Sprint Cup 4: http://urheiluakatemia.fi/files/documents/tulokset4.txt

Reittihärveli på banan: http://av.nettirasia.com/reitti/cgi-bin/reitti.cgi?act=map&id=60&kieli=

På lördag eftermiddag deltog jag och Daniel i sprintseminariet med Janne Salmi och Jake Puttonen. Janne hade två föreläsningar, först allmänt om vad som förr, nu och i framtiden krävs i sprint, den andra mer konkret om med hjälp av hurudana träningar man kan utvecklas som sprintorienterare. Jake berättade i sin föreläsning om vad som kan vara bra för idrottaren att veta om banläggarens synvinkel på sprintorientering. Seminariet var mycket intressant. En del var sådant som man redan hört, men en hel del nya aspekter på sprint kom fram i föreläsningarna. Det är alldeles säkert så, att sprint kan vara en inkörsport för att lära sig färdigheter som man även i de längre distanserna har nytta av.



På söndag var tävlingen i Hannunniittu, bara ett par kilometer bort. Banorna var betydligt mer tekniska än på lördagen, med fler kontroller och riktningsändringar hela tiden. Även idag var det halt, men i övrigt vackert väder. Jag var riktigt taggad för att göra ett bra lopp och hela vägen hållas inne i min egen koncentrationsbubbla. Det började också riktigt bra. Början av banan gick som en dans och efteråt såg jag på mellantiderna att jag varit snabbast till alla de sju första kontrollerna. På väg till åttan bröts dock min koncentration av att jag steg snett. Egentligen borde jag bara ha kört vidare utan att bry mig om foten för den störde egentligen inte löpningen alls. Ändå började jag sätta energi på att tänka på foten och annat i stället för på 100% orientering. Även om jag inte bommade så mycket, blev det aldrig mer lika perfekt brass som i början.

Egentligen gjorde jag dock bara ett direkt dåligt kontrollhåll på hela banan och det var till kontroll 13, då jag både sprang ut fel och slarvade med att kolla kontrollangivelserna in till kontrollen och gjorde en liten krok. Totalt förlorade jag ca 10 sekunder där. Löpningen kändes även idag riktigt bra, kanske ännu lättare än igår. Och fastän jag gnäller på att koncentrationen inte var lika perfekt i slutet, har jag ändå en skön känsla av att jag har kontroll på orienteringen just nu. Idag vann jag klart, 25 sekunder före Mäksä. Vristen jag steg snett med blev rätt sjuk på eftermiddagen, men det är nog ändå inte så farligt. I skrivande stund på måndag kväll är den redan mycket bättre och från och med imorgon tänkte jag köra på som vanligt igen.

Resultat Turku Sprint Cup 5: http://urheiluakatemia.fi/files/documents/tulokset5.txt

Reittihärveli på banan: http://av.nettirasia.com/reitti/cgi-bin/reitti.cgi?act=map&id=59&kieli=

Fredric



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar