söndag 18 mars 2012

10 km på 32.31

För tillfället känner jag mig helt nöjd. En hård träningsperiod är bakom och formen känns bra. Nu är det dock dags för att ta det lugnt några dagar före vi sticker till Sverige nästa veckoslut, som Daniel skrev om i förra inlägget.

Den gångna veckan har varit tung, men jag har helt klart tagit mig igenom de tuffa träningarna med hedern i behåll. På tisdag sprang jag 4x2000 meters intervaller på bana. Jag kände mig pigg och fastän det sista draget gick såpass hårt som på 6.03, kändes det inte som någon övermänsklig fart. På onsdag sprang jag kortare orienteringsintervaller i Runosmäki tillsammans med Markus. Det var välbehövligt att få hålla i kartan emellanåt och träningen var riktigt bra, trots att en del staket och sådant hade kommit till sedan kartan gjordes. På torsdag sprang jag 5x6 min backlöpning med AV vid Vårdberget. Jag försökte hålla handbromsen på lite grann, men kunde ändå hålla en helt okej fart trots att jag sprang avslappnat och ledigt.

Eftersom de tidigare träningarna kändes så bra att genomföra, vågade jag ställa en rätt hög målsättning inför lördagens testlopp på 10 km, som var veckans huvudträning. Vi i AV deltog i Varsys, eller friidrottarnas testlopp som normalt löps på Ruissalo, men på grund av de hala vägarna där sprang man denna gång vid omfartsvägen. Jag ställde som mål att springa med en fart på 3.15min/km. Det var en hård målsättning, men jag visste att det var möjligt att klara.

När vi körde igång märkte jag direkt att det kändes lätt. Jag och Jukka Kero tog initiativet och turades om att dra fältet. Det var bra att ha sällskap att springa med, eftersom det blåste en del på vissa delar av banan. Vi lyckades hålla en hård och jämn fart, samtidigt som jag kände att jag hade tillräckligt med kraft för att öka lite grann på slutet. När det var 2,5 km kvar ökade jag farten och vår fyra personers klunga reducerades till bara jag och Kero. Jag drog på med bra fart ända tills mål, men förargligt nog hade Kero en bättre förmåga än mig att sätta in ytterligare en växel när det var 100 meter kvar, så där kom han om mig och var en sekund före i mål. Jag är dock ändå riktigt nöjd med loppet. Tiden blev 32.31, så jag lyckades precis hålla den fart jag hade satt som mål. Medelfarten blev alltså 3.15,1min/km.

Resultat och mellantider från testloppet: http://varsyjuoksee.blogspot.com/

Efter testet fortsatte vi direkt till föreningens hemmaläger i Paimio. På lördagseftermiddagen hade vi bland annat ett ypperligt diskussionstillfälle om stafettlöpning, vilket var extra givande för ungtuppar som mig och Daniel. Efter en kort orienteringsträning idag på morgonen och innebandy med högt tempo och brutal inställning på eftermiddagen, är dock benen definitivt trötta och det ska faktiskt bli skönt med lite vila härnäst.

Fredric

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar