fredag 2 mars 2012

Hemmabesök bakom, Turku Sprint Cup nästa

Efter att vi kom tillbaka till Finland har jag hunnit besöka hemtrakterna i Nykarleby ett tag. Nedstämdheten över att komma tillbaka till snön gick fort om när jag märkte hur underbart vackert vinterföre det egentligen var där hemma. Eftersom förhållandena för skidåkning var så perfekta, körde jag lite mer skidåkning och mindre löpning under några dagar. Att springa på sanddynerna i Portugal är fint, men en två timmars klassisk skidlänk hemma på perfekta spår i några minusgrader och solsken går heller inte av för hackor.

Som en extra krydda drog jag nytta av banorna från FSOM i skidorientering, som IF Minken ordnade i Nykarleby förra helgen. Masa W och de andra hade fått till stånd ypperliga tävlingar med intressanta banor. Under tävlingarna fungerade jag som speaker, vilket gick sisådär eftersom jag inte riktigt var bekant med ljudsystemet, men i övrigt gjorde jag inte så mycket mera arrangörsuppgifter.

I stället tog jag tillfället i akt och provskidade runt tävlingsbanorna. Långdistansen skidade jag lite hårdare, men inte full fart och kom runt på 1.18, drygt 12 minuter efter segrande Peter Sundelin. Medeldistansen försökte jag däremot köra som en tävling med full fart. Jag hackade på så mycket jag orkade och den gången skulle jag ha förlorat endast 22 sekunder åt Peter, som vann även den tävlingen. Såklart hade jag enorm hemmaplansfördel, men å andra sidan skidade jag också med ovallade skidor. I vilket fall som helst var det kul att få skidorientera igen för första gången på länge, speciellt när banorna och förhållandena var så ypperliga som nu.

Innan jag stack tillbaka till Åbo på onsdagen hann jag också dra ett tufft spinningpass på tisdagskvällen. Jag försökte trampa på ordentligt och visa att man duger till något. Resultatet var åtminstone ben tunga av mjölksyra och en svettpöl på golvet av sådan storlek att den närmast gav de andra intrycket att min kondition var på soffliggarnivå. Annars har jag gjort helt bra med vanlig grundträning, förutom tordagkvällens hårdare backintervaller vid Vårdberget. Tillsammans med Aluevalmennus-gruppen drog jag fem gånger sex minuter backlöpning i tufft tempo. Det kändes som om jag hade bra tryck i uppförsbackarna och det blev en utmärkt träning. Härnäst väntar Turku Sprint Cup i helg, som Daniel tidigare skrev om. Det ska bli intressant att få köra två utmärkta sprintträningar i bra sällskap och på knepiga banor.

Fredric

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar